Du er her:  Om Klubben > MG modeller > MGB

MGB

MG-B blev den sidste MG-model der så dagens lys på den gamle og hæderkronede fabrik i Abingdon. 

MG-B blev produceret uafbrudt i 18 år (1962 – 1980) – hvor fabrikken desværre lukkede p.g.a. store økonomiske problemer indenfor British Leyland koncernen, som MG navnet var underlagt. 
MG-B nåede i sin karrierer en produktion på 512.243 stk. Største produktionsår var således 1972 hvor 39.393 MG-B modeller forlod samlebåndet i Abingdon. Rekorden her (10 år efter lanceringen) viser med al tydelighed hvor rigtig B’eren var fra starten. 

MG-B var fra første streg til samlebåndet et rent Abingdon-projekt, designet af MG fabrikkens egne ingeniører, og måske netop derfor var B’eren forud for sin tid med skivebremser, kraftig 1800 motor (95HK), og et 5’te gear i form af elektrisk overdrive. MG-B kaosseriet videreudvikledes i 1965 til også at omfatte en lukket ”GT”-version med bagdør. Over årene lanceredes både 6 og 8 cyl motorer i MG-B karosseriet under andre model betegnelser. En MG-B på dagens motorvej har ingen problemer med at følge trafikken. 

Reservedelsudbuddet er stort og billigt, hvilket gør at B-modellen er eftertragtet og populær som aldrig før …… en evig klassiker ! 

Her finder du en hjemmeside med massevis af informationer om MGB, tekniske data, forum, buying guide, billeder m.v.:

MG Experience


KØB, SALG & BYT

Udvalgte annoncer, se alle under KØB & SALG:

Sælges: Lucas starter
Købes: Topstykke
Sælges: Triumph værksyedsmanualer
Sælges: MG MIDGET MRK III
Vis alle annoncer